Khamis, 20 Jun 2013

Backout Buyer

Salam...

As I'm in this business line...I noticed that some of us suka sangat RESERVE baju...RESERVEkain...etc2 but end up tak beli pun... Benda ni tak pernah lagi terjadi kat aku so far... but aku pun customer jugak... aku pun beli barang jugak kat orang lain...so aku tau apa perasaan orang yang nak menjual tu...

For me..aku masih reserved barang2 for my customer... Sebab aku tau some of them takde online banking...kene pergi cash deposit machine and transfer....and aku sangat paham macam mana payah nya laa nak ke bank,parking lagi.... so aku masih boleh beralah dalam situasi macam ni...

Buttt.... kebiasaan dari kita ni..suka amik mudah...sambil lewa.... sebab kita rasa selagi kita tak bayar baju/kain/tudung etc.. kita tak bersangkut paut pun dengan business tu... u get me?
tapi sebenarnya TAKKK..! Once kita dah mintak orang tu reserved untuk kita...maksudnya kita dah buat perjanjian dah... terpulang la pada korang samada setia pada janji tu atau nak abaikan... bagi aku benda ni quite kejam... orang cari rezeki jual barang...andaikata dia dah reserved baju tu kat korang...and terpaksa tolak others punya permintaan...end up korang plak tak beli...korang rasa penjual tu rugi tak? Yesss...RUGI!
Sebab tu aku rasa kita perlu peka benda ni...even nampak tak besar,...tapi janji jangan la tinggal janji...ni bukan masa nak nyanyi lagu KRU...

So...dari penjual tu kesian kat korang... terus dia jadik macam ala2 EVIL... NO BACKOUT BUYERS... NO RESERVATION kekadang aku tengok dorang tulis kat instagram ada...kat FB pun ada...
benda ni jadik payah pada customer yang betul2 nak beli barang but terpaksa amik masa nak ke bank untuk transfer duit...kan? so dia kene gak gi bank masa2 dia balik kerja dengan jammed etc?? sian...bagi aku kesian lah...

Sebab tu aku masih lagi lembut hati nak reserved kat orang... Sebab aku tak tau apa masalah korang kat luar sana yang nak transfer duit etc...ada yg duit dari suami...so kene tunggu suami balik kerja dulu...hehehe...Benda mudah...aku paham kita as perempuan ni...kalau shopping memang macam dah kene rasuk...tak leh sabar...and tamak!! tu semua sementara je...jap lagi korang tengok page orang lain yang lagi best...korang abaikan je apa yang korang dah reserve tu..!

Kalau tak jadik on the sport la bagitau penjual tu...jangan la bagi dia cari korang plak...sampai 2-3 hari tak reply2...sakit hati okehh! kalau tak leh nak pikir sangat... letak je la tempat korang dekat tempat orang yang menjual tu...mungkin senang korang nak paham...

Aku cakap based on experience kawan2...apa yang aku baca...apa yang aku lihat...cumanya aku belum pernah kene je...kalau kene tak de nya ayat aku nak sopan santun camni...

Takpela...fikir2 kan lah...
Semoga kita bukan la salah seorang dari orang2 begini...Insyallah...

Love,
Amy



 


Tiada ulasan: