Jumaat, 23 Mac 2018

Its all about time

Hello!!

Anak 3...
Lain2 perangai...lain2 ragam... Kalau perangai dorang bersatu ko leh meletoppp!Hahaha...
Allah tu Maha Mengetahui...sebab tu dia dah atur life aku jadi macam ni...Anya dah besar..dah sekolah...perangai tak de la nak macam2 sangat...cuma masa untuk dia kene ada jugak yakni masa dia tengah buat homework...tengah nak buat revision masa nak exam...kemas bag sekolah..siap2 ke sekolah...Eventho dia dah 8yo..tapi masih kena pantau...

Ada orang kata aku overprotected bab anak...tapi bagi aku..bukan macam tu...cumanya..In life time..ko hanya ada 1 masa yang tak boleh diputar kembali..masa anak2 ko membesar ni...ko enjoy je life time apa yang ko rasa ko nak buat...Aku masih suap makan Si Anya ni...aku tau bab tu nampak manja..tapi dia bukannya tak reti guna tangan makan sendiri...guna fork,spoon and knife sendiri...pandai dah...cumanya kenapa bersuap? Tah la..sebab aku rasa momment tu takkan datang balik nanti..silap hari bulan bila dah tua anak kita suap kita pulak...ala..berapa lama je ko nak suap anak ko makan...1 hari nanti dia pun malu makan bersuap...so selagi tak malu ni la ko suap...sambil suap tu...psiko la sikit..hahahha...nanti Mommy sakit dah tua...Anya suap Mommy pulak...kita gilir2 la ok? She's ok with that.. Hopefullyy!!! hahhhaaha..takpe try je mana tau luck ko baik...Tapi budak besar ni..macam tu je la cara ko nak manja2 dengan dia...apa je lagi kadang2 aku mandikan jugak..kalau tak berejam dalam toilet tu...!

Noah pulak lain...dia baru masuk 3yo...masih tengah mengganassss....nak explore macam2...tapi dalam pada nak anak ko explore dunia dia..ko kene pantau jugak...maksud pantau disini masa dia main tu..kena la ingat kan dia...which toys anak nak main...lepas tak nak main put back the toys..and baru amik toys lain...itu cara aku...even masa dorang tengah main...and kita nak ajak kemana2...contoh ke dapur makan...makesure kemas dulu lepas tu turun makan...eventho anak2 sedara datang pun terpaksa follow rules aku...kaedah ni bagus sebenarnya...sentiasa bersedia..selagi tak kemas..ko jangan la turun makan...so far tak pernah lagi la tak nak turun makan hahhaa...

Noah quite manja...yela kecik lagi..so kadang2 bila time bagi susu kat adik dia..dia pun sebok la nak itu la nak ini la...normal la kena marah kan...sebab budak macam ni perlu attention...Jangan cakap budak la..kita yang tua ni pun kadang kalau husband bz..mesti nak attention dari dia kan?hehhe...ok simpan tepi citer tu...tapi lepas Audra dah tido...baru la aku spend time ...yakni quality time dengan Noah...supaya dia tak rasa terabai...Quality time kat sini haaa...ajak main dengan dia without pegang handphone...tipu la kalau aku cakap tak pernah tak pegang handphone masa dengan anak2...kita pun perlu ME TIME gak...hehehe...but seriously..memang aku tak pegang handphone bila dia tiba turn dia...so main2..sampai la time tido...tapi Noah senang..dia leh tido sendiri...susu pun kurang..sebab budak ni jenis makan banyak...

Audra...dah masuk 2 months semalam...Alhamdulillah..budak ni senang jaga jugak...selain nak susu and tido...dia tak de la merengek2 nak dukung semata2..penat weh kalau gitu...syukur sangat..That day aku kena travel ke Sungai Petani...kena la bawak si kecik ni...pun ok je..tapi yela baby newborn kan..mestila penat...but tak de merengek..tido all the time je dalam kereta..tu pun kalau lampu hijau la..lampu merah keta stop..dia pun jaga...PANDAI!!So time aku dengan Audra mesti la time menyusu..mostly memang dengan dia la sekarang ni..sebab kecik lagi kan...husband aku memang akan jaga time aku nak mandi and solat sahaja...tapi sebab budak ni baik..jadi lega la hahha..SENANG KEJE KO KAN YANG!?

So aku bukan la overprotected...sebenarnya aku lebihkan masa untuk jaga anak2...Apa aku buat untuk happy kan diri aku?SHOPEE lah apa lagi?!hahha ok la itu diantaranya...since aku dah boleh menjahit macam2...aku buat la apa aku suka...aku suka menjahit..aku rasa tu menurun dari arwah MAMA...aku amik tempahan jahit manik...Macam mana aku ada masa?dengan anak kecik?dia tido aku bantai la jahit..kan dah cakap Allah tu dah aturkan cantikkkk untuk tiap hambanya...ko usaha dan doa je la..aku selalu doa supaya dapat tolong suami kurangkan beban yang dia dah tanggung dari hasil aku shopping kat SHOPEE ritu...hahaha..semoga murah rezeki dia ...and mintak murah kan rezeki aku jugak...AMIN...

Okla..sebenarnya time tulis blog ni pun aku ada masa kan?eh eh..baby kan tido...yang lagi 2 orang dah gi main dengan cousin2 dia...Almaklum...serumah pula...so banyak la kawan dorang...pedehall...tu benefit la salah satu duduk serumah...yang lain pikir sendiri malas aku nak bagitau..hahah...kali ni betul2 OKLAH...ada time aku tulis la lagi...giccuu....

Love,
Amy



1 ulasan:

QueenBz berkata...

Heyyy mmg sama plak kebetulan entry pasal anak 3 ni dh dlm draft. Hehe kite je tau life family masing2. Pedulikkan geng2 bawang