Tuesday, April 28, 2009

apa yang korang rasa kalau....

Well benda ni baru jek tadi berlaku...wah tak nyempat2 aku nk share ngan bloggers...Bukannya apa..tapi as human being aku nk tau gak apa perasaan korang..
Citernya camni..ada lah sorang hamba Allah ni...(merangkap customer MG) 2 mgu lepas rasanya dtg nak rent barang..sepatutnya bgtau early then kita book untuk u,and kita akan check barang tu ok dulu then baru bg rent(if tak ok brang tu pun kita akan bgtau awal2)..tapi case yang ni tak..dia dtg dan terus sewa barang tu since wedding lagi 2 weeks..Atas belas kasihan, dan memandangkan date yang dia nk pakai tu free so we decided bg dia sewa la..so ok confirm amik barang and returned by today (tuesday)

Since dia pun tau we all mmg kerja..dan tak de kat umah..dia ckp nk return by this morning..so i said ok la..since my dad ada kat rumah,dan nk jimat masa dia yang lain..tapi..if kita tak de umah camne nak bg balik deposit akak tu?? Caranya camni..kita bank in!(since 2 thn buat biz ni..customer semua ok..dan barang2 pun tak de cacat cela..yang ada sket2 tu kira halal la..biasala risk biz!)

Ooo..tapi tidak customer inih..TAK FAIR katernye,...so ok..I faham la ye kak!tak fair for u..tak fair puloks for us kalau return ur money tanpa check item yang u dah sewa!..tol ke tak?
Haishhh...ok la then I said..kalau camtu,u return esok ptg or malam after keja i ada la kat umah..then i leh check items u pinjam,then leh terus bg deposit kembali IF barang i..u tak cacatkan...itu fair enough la for us..kan?

"Eh tak leh..pasni saya nak kena balik kampung..." ERKKK?? I tanya balik akak tu..supposed janji nak return bila kak (sebab dia deal with my sis not me..)
"Hari selasa la..hari ni!" (rasa2nya dah bgtau kot selasa petang!!sbb pagi kitorang keja,...)
"Hmm ok..kalau camtu kena tunggu petang la..then i will return ur money after I checked item itew!" (dia cam tak tau nak ckp apa...rasanya aku dh ckp sejujur yang mungkin!)
"Eh u ckp la ngan my husband!!" (ok..husband plak..tak de problem..silakan..rerupanya dengan my sis pun dia dok passing phone laki bini...asal tak men bola sepak terus kalau nk passing2??)

After ckp2 sket..then tetiba teringat my sis ..Terus I call and pass no phone customer itew...
Solutionnya?? My sis call me back..dan bgtau tengah2 dia cakap ngan wifey..si husband leh sampuk "ingat aku takot??" (opss..telebih sudah!..) Hmm..bang...(abang ke??agagaa) u tau tak..item yang u rent tu harganya lebih mahal 2 kali ganda kot dari apa yang u bayar sekarang nih??Tahukah anda bang? So..if we all pecaya kat u nak rent barang2 mahal itew, napa u tak leh pecaya kat i?Duit deposit u pun tak cukup okehh nak beli set yang baru!...Camne nak jawap bang?takot kah anda?atau saya yang patut takot??Explain bang explain...

I know my sis very well...agagaggaa...silap besar la ko kaco mak buyung itew...!!tahniah saya ucapkan pada customer ini..sunggoh berani...dan akhirnya..pasangan itu terpaksa akur dgn memulangkan item2 itu kembali..dan janji tetap janji..If item tu tak de masalah..duit anda kami segera return..okeh?kalau ada cacat sekali pun kita bg u tengok dulu then baru kita burn the deposit...(kita tak amik la duit orang...tak halal okehh!)

Masalahnya tak pulak dia text my sis..tapi kembali pada saya yang tak tau apa2 kat office nih...heheh (kantoi kat office curik tulang!)
Dia sms..soh cek item anything call her..dan included acc number...suami dia punya la..(jgn mara eh bang!)
and i replied..Ok thanks.Bout ur deposit dun worry..kita tak penah tipu customer..bg rent ni pun ikhlas...anything will let u know..
"ALRITE!!" tu jek dia jawap...sentap ke kak?

Moral of the story is... biz is biz okeh..!Cara biz ni atas trust each other!kalau tak leh trust better u beli barang sendiri...and leh simpan sampai bila2 even barang tu harga ribu2 okeh?
Kita buat biz ni pun dah sedia ada risk...lagi besar risk tu..kalau nk ikut kan this is the 1st time la kita kena ngan orang cam nih..bukan nk backup myself ke apa..tapi apa la korang rasa kalau korang berada ditempat kami?? Duit memang leh carik...tapi trust??payah ooo...lagik ngan orang yang kita tak kenal!so..fikir la ye..as human..kita nk barang cantik...tapi harga nk murah..ADO?ada kot...tapi tak byk dan tak quality..so fikir sendiri..dont assume orang akan faham kita...tapi kita??faham ke tak orang lain...

p/s::sory to abg and kakak itew!

Oh ya baru tadi dpt sms from my sis..customer itew mintak deposit kat my dad!kurang ajar kah??haishh...jgn belajar tinggi if hormat orang ko tak tau okeh??

10 comments:

anil lutaze said...

gile kurang hajar...ingt ur father tu staff u ke...hamboii!!! isk...tension kan ..kalau ade customer yg nak berurusan dgn kita tp x percaya...so, jgn take a risk untk deal ngan kita..

1 case ni, baru je bbrp hari ni..dia dahlah nak shirt yg i jual tu dgn harga yg murah giler..dahlah ada brand, dah jual murah pon nak turun lg..siap nak free postage lak tu..oklah...i baik hati setuju je lah..tp dia byr pd hr jumaat mlm..which is dah lps hari postage...our postage day is friday siang n selasa siang la..then i mmg away from home la kan..so mmg x bukak email.. tetibe bg email.. 'kalau i x dpt my baju hari ini.. i nak duit balik' peh...hello...x baca ke T&C..jgn jadi pembeli tak berilmu..kalau cerewet sgt..t&c tu msti dh khatam 50 kali punye..pastu i reply..no refundable...tolong baca T&C betul2 .will send on tuesday..

then dia sms pulak...suh pulang juga duit sbb i x respond dia pd hari minggu..gila la kan i nak layan n pulang duit die..sebab die tkot i tipu dia..adoi..kalau x caya..x yah mai blog i... x tgk ke sumer bju sold tu mkananya..x de lah i tipu cstomer... benci kan kalau customer tak sedar untung ni..kita bg apa dia nak..ikhlas sbb dia nk juga brg tu...wpon x untung..tp mcm tu juga perangai nya er...


**sori emosi dan terpjg plak..hak

Dilla said...

baba... chill.. chill... ehehehe... biase la bisnes..

zara said...

sabo ye mie..

Mrs. Amie said...

elo sis..harga brg tue bukan 2 kali ganda..brg kita tue 4 kali ganda dr yg dia byr..

pastu dia bukan dtg 2 weeks earlier eh..dia dtg last week n nak amik brg last week gak!

eee...sakit hati aku!

aszadha said...

2 mesti ader la something goes wrong somewhere ngan brg 2 yg dorang bt huhuhu...

AmyMizzunderstood said...

anil :: yes biz mcm ni lah!!tension kan?bila niat kita ikhlas nak buat biz2 ni..orang len plak tak faham..selfish lagi ada bila orang dah tolong!!kalau tau la kan..tak bg dia sewa okehh!!hampes!

fadh :: tengah chill la ni..dah settle!

zara :: amboi2 zara nama dia...!hehehe

sis ::rileks2..kang teberanak kang!

sanah ::well after check the item..tak de apa pun..semua ok..kalau tak buat salah jgn la takot bebb kan??

zara said...

well..............hak hak

Dzulkarnain M.Razak said...

berapa lama aku tak komen la..sekali cerita pusing²..naik pusing kepala aku dibuatnye..nanti aku komen lagi..kene baca banyak kali pasal aku dah lpe perenggan yang pertama..biasala otak sembab macam aku nih..wakakakaa

hogic <--jangan tanye aku..tanye google..

AmyMizzunderstood said...

takpe2...ko lambat pun tak pe..agaggaa

Dzulkarnain said...

saje nak check yang baru..takde lagi rupenye..ahahaha (tamau agaggaa tiru ko)